Art Development and Conceptual Shifts_ LIFE, COMPUTERS and the ECOSYSTEM paradigm_Lecture at RE:SOURCE, the 10th International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology

Re:Source Media Art Histories Conference logo

The 10thInternational Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology – RE:SOURCE – will celebrate Media Art Histories and the role that its main agents have had in the multiple developments of art, science and technology with a focus on the past 60 years.
The title ‘RE:SOURCE’ refers to a sub theme specifically introduced in the MAH Venice edition of the conference series. This theme will be centred on the climate crisis and questions of ecological sustainability considered in all their ramifications analysed through the lenses of Media Art (History).

Venue: The Host Institution for MAH RE:SOURCE conference will be the Venice Centre for Digital and Public Humanities (VeDPH), Dipartimento di Studi Umanistici, Università Ca’ Foscari Venezia, a public university in Venice, Italy.

Track 2: Climate Actions, Environment and Public Humanities – ECO-MEDIA ART HISTORIES- September 13 @ 15:25 – 16:40 at Sala Berengo – Ca’ Foscari University Sestiere Dorsoduro 3246, Venezia, VE, Italia

View Program at the Official Website

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=975

Estética Ecológica y la Teoría Gaia: Arte y Paisajes Posthumanos, Lectura en el XXIV congreso de Comité Español de Historia del Arte

Biotricity project by Rasa Smite and Raitis Smits

Paisajes. Natura Potentior Ars: naturaleza y ciencias para una disciplina del siglo XXI.

XXIV Congreso del Comité Español de Historia del Arte

12-06-2023 09:00

UCM: Facultad de Geografía e Historia, Organizado por Departamento de Historia del Arte

MESA 2_ SESIÓN 2A. PRESIDE Y MODERA DANIEL LESMES. Teoría crítica y ecología. MARTES 13, 12.30-14:00

Consultar programa

Lectura (próxima publicación):

Estética Ecológica y la Teoría Gaia: Arte y Paisajes Posthumanos

Sandra Álvaro (UAB)  

La Estética Ecológica se refiere a un grupo creciente de proyectos artísticos realizados a partir del año 2000 que hacen frente a la, cada vez más acuciante, crisis climática y ecológica. Estos proyectos se caracterizan por reunir el arte y la tecnología, la ciencia y las humanidades en instalaciones complejas en las que se combinan procesos, medios y saberes a través de diversos campos de conocimiento, desde la biología y la computación a la antropología y la estética. Este proceder no solo responde a la adhesión a prácticas artísticas iniciadas en la postmodernidad y que se alejaron de la representación en favor de un encuentro con la realidad, sino que se hacen eco de un cambio de paradigma, propagado en los escritos de autores de campos tan diversos como la filosofía, los estudios de la ciencia y de género, la geología, la etología, la antropología o la ciencia ficción. Donna Haraway, Bruno Latour, Anna Tsing, Vinciane Despret, Ursula K.LeGuin, entre otras se constituyen en referencias habituales de los artistas que elaboran este campo, estos autores nos  proponen un nuevo tipo de relación con el entorno. Si el Antropoceno manifiesta la capacidad del ser humano para administrar y modificar su entorno prolongando la división entre naturaleza y cultura, la reciente adopción de la hipótesis Gaia propuesta por Lovelock-Margulis en 1974, nos sitúa ante un paisaje posthumano, este no percibido como entorno o recurso sino como todo aquello con lo que estamos íntimamente complicados en nuestro devenir.

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=914

PAISAJES Y ARQUITECTURAS DEL ERROR – Seminario Internacional

Fotografia proceso cientifico grupo dparq

MORILLE (SALAMANCA)
27, 28, 29 Y 30 DE SEPTIEMBRE

El Seminario Internacional Ruinas y Descampados se centrará en los paisajes olvidados y arruinados por la furia del progreso. Al respecto, se debatirá sobre fábricas y minas abandonadas, puertos en decadencia, pueblos sumergidos por las presas, urbanizaciones nunca habitadas o bosques plantados y luego olvidados. A pesar de todo, el objetivo del evento no es el de recrearse en los yermos, sino el de mostrar esa vida y ese arte que crecen en los márgenes del sueño del capitalismo. Además de reunir a algunos de los mayores pensadores y especialistas europeos en Teoría y Práctica del Paisaje, las conferencias se acompañarán de actividades complementarias, como mesas de debate o un ciclo de cortometrajes, entre otras.

Programa

Se debatirán los primeros resultados del proyectoPaisajes y arquitecturas del error. Contra-historia delpaisaje en la Europa latina (1945-2020). PID2020-112921GB-I00

Deparq es un proyecto de investigación centrado en el estudio de los paisajes marginales y arruinados del capitalismo industrial y postindustrial en el Sur de Europa. Hasta hace unos años, el grueso de las intervenciones en el ámbito de la arquitectura y el urbanismo contemporáneos tenía que ver con cierta espiral de demoliciones y construcciones basada en un modelo económico de desarrollo infinito. El contexto del Antropoceno y la insistencia en el cambio climático están dando al traste con la lógica intervencionista y de construcción basada en el crecimiento y la humanización desatados. Ahora de lo que se trata es de denunciar los peligros de ese crecimiento imparable y de vislumbrar otros modelos.

http://www.deparq.info/index.php/proyecto/

Ponentes: Sandra Álvaro Sánchez, Jean-Marc Besse, Ramón del Castillo, Ignacio Castro Rey, Gilles Clément [pendiente], Matías G. Rodríguez, Roque Lazcano Vázquez, Pedro de Llano Neira, Sergio Meijide Casas, Raffaele Milani, Mª Carmen Molina Barea, Iván Moure Pazos, Rafela Nicolau, Uxío Otero Urtaza, Arantxa Pérez Indaverea, Henar Rivière Ríos, Guillermo Rodríguez Alonso, Alberto Ruiz de Samaniego, Pere Sala i Martí, Federico L. Silvestre, Miguel Serrano Pérez, Gilles A. Tiberghien, Anna Zahonero Xifré

Presentación Nomadología Botánica del Depaisaje

Comunicación: Nomadología Botánica del Depaisaje (Sandra Álvaro y Miguel Serrano

ver en vimeo (Observatori del Paisatje de Catalunya)

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=869

Member of the Programme committee CUDAN 2023

Winter morning in Tallinn. CC-BY Maximilian Schich

About CUDAN 2023 #

We invite submissions for the Cultural Data Analytics Conference 2023 / CUDAN 2023, organized by the ERA Chair project for Cultural Data Analytics at Tallinn University, generously funded by the European Commission. Inspired by initial large gatherings of the cultural analytics community, including UCLA/IPAM 2016, and multidisciplinary conferences such as NetSci, IC2S2, or CCS, we aim to bring together researchers, practitioners, and stakeholders using methods of cultural data analytics to understand cultures and cultural production. The conference is scheduled to happen in Tallinn, Estonia from December 13 to 16, 2023, including a number of leading invited practitioners, peer-reviewed talks, and poster contributions from the community.

Key Dates #

Abstracts due: July 24, 2023 (23:59 CET)
Notification of acceptance: September 14, 2023
Conference: December 13-16, 2023
Pre-conference workshops: December 13, 2023
Main conference: December 14-16, 2023

Call for Abstracts #

We invite authors to submit a single-page abstract pdf including a (mandatory) descriptive figure and caption by the 24th of July 2023 via our OpenReview submission system. We accept contributed talks, lightning talks, and posters (please indicate your preference). We strive for an in-person event to maximize community interaction, yet we will offer a limited amount of remote presentation slots. Review is single-blind.

SUBMIT HERE: https://openreview.net/group?id=CUDAN.tlu.ee/2023/Conference

Conference scope #

Cultures and cultural production are multifaceted phenomena, which, like other complex systems, cannot be fully understood from the perspective of a single specific discipline. This is why the core mission of cultural data analytics is to join forces and make headway across disciplines and domains of expertise. Feeding into this mission, we welcome both multidisciplinary submissions, and contributions from specific disciplines, which aim to benefit from discussion in a multidisciplinary forum.

We encourage discussion towards a deeper understanding of cultures and cultural production including aspects, methods, and intersections of the following fields:
– cultural analytics, culturomics, and socio-cultural data science;
– digital humanities and computational humanities;
– cultural evolution, including experimental and observational approaches;
– cultural complexity science, network science, computational social science, and social physics;
– computational linguistics, quantitative aesthetics, critical computer vision, and machine learning;
– art history, cultural history, cultural semiotics, film studies, musicology, and urbanism;
– artistic research, algorithmic curation, and AI art (including aspects of cultural data analysis);
– creative industries research, media economics, and policy studies;
– data journalism, data science, and information visualization.

For updated information, please re-check the conference website https://cudan.tlu.ee/conference/

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=963

Mesa Redonda. La Actualidad del pensamiento de Bruno Latour,

Facultad de Filosofía de la Universidad de Santiago de Compostela.

26 de abril de 2023

Cartel Mesa Redonda Bruno Latour

La mesa “La actualidad del pensamiento de Bruno Latour: de la epistemología a la ecología política” se ha programado dentro del ciclo “Cultura en Mazarelos” de la Facultad de Filosofía de la USC y cuenta con las intervenciones de Jean-Marc Besse, director de l’École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) y investigador du Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS), Sandra Álvaro del departamento de Arte y Musicología de la Universitat Autònoma de Barcelona, Guillermo Rodríguez Alonso, investigador de a USC y Xavier de Donato decano de a Facultad de Filosofía de la USC.

Sandra Álvaro introducirá la relación del pensamiento de Bruno Latour con el arte contemporáneo a través de las tres exposiciones que este autor comisarió junto a Peter Weibel en el ZKM, atendiendo a la necesidad de una teoría estética acorde con los conceptos propuestos por el colectivo de pensadores ensamblados en estas exposiciones.  

More info: https://www.usc.gal/gl/xornal/novas/foro-reflexiona-arredor-figura-filosofo-sociologo-antropologo-frances-bruno-latour

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=906

“Art, Eco-Aesthetics and Cosmopolitics published at GREEN REVISITED book

Sandra Alvaro. 2022. “Art, Eco-aesthetics and Cosmopolitics” at Rasa Smte, Jeans Hauser, Kristin Bergaust, Raitis Smits (Eds.) Green Revisited. Encountering Emerging Naturecultures in Art and Research. Acoustic Space, volume 19/ Renewable Futures, Issue 4. RIXC. pp: 217-236

Identifiers: ISSN: 1407-2858 ISBN: 978-9934-9119-0-3
Green Revisited, RIXC Book cover

Abstract

Isabelle Stengers describes our time as catastrophic: the result of convergent crises affecting the global economy, the environment, and social cohesion. Facing these crises asks for the proposal of a new relationship between humans and their environment. Cosmopolitics – the made up of a heterogeneous space where decisions can be taken in the presence of those who will bear the consequences- is Stengers’ proposal towards this new relation beyond the human exceptionalism of the Anthropocene. Accordingly, surmounting the current devastation requires engaging pragmatically in the events and activating collective creation towards alternative ways of life. This text characterizes present-day ecological art projects from the standpoint of eco-aesthetics or the understanding of artistic production as an experimental endeavour, the assemblage of the environment, humans, technologies, humanistic and scientific knowledge into experienceable settings to make feel and act in the complex interaction between systems that sustain life on our planet. Furthermore, it addresses eco-aesthetics contribution to shifting from biopolitics to cosmopolitics.

Keywords: Eco-aesthetics, Anthropocene, posthumanism, biopolitics, Cosmopolitics

Based on the Lecture given at The ECODATA- ECOMEDIA- ECOAESTHETICS Openfields Conference 2020

More Information

Book available at Amazon

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=890

Practiced, Conceived and Lived Space in the Postdigital City – published in STOA, Journal of Architecture

Alvaro, S. (2022). Practiced, Conceived and Lived space in the Postdigital City. Estoa. Revista De La Facultad De Arquitectura Y Urbanismo De La Universidad De Cuenca, 11(22). Recuperado a partir de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/article/view/3950

Abstract:

The pandemic has highlighted the fast transmission of needs, goods and
ideas that sustain the functionality of our globalised, networked world.
At the same time, it has highlighted the resilience and unbreakability of
this network when transporting undesirable events such as fake news or a virus.
Henceforth, this situation has forced us to rethink how we plan our inhabited
space. Since the inception of ubiquitous computing, the city has mutated under a
new technologically mediated functionalism, overlaid by the platforms of a global
and highly relational system that is submitting space to the logic of computing.
Fruit of previous doctoral research, this article reviews the transformations
leading to the constitution of this technologically mediated urban space and
analyses them by applying Lefebvre’s Unitarian Theory of Space. The objective is
to unveil the challenges of the postdigital urban space and present projects that
point towards alternative possibilities for urban planning.

Keywords: postdigital; new urbanism; ubiquitous computing; Lefebvre; digital art.

Resumen:
La pandemia provocada por el covid-19 ha puesto de manifiesto cómo la
funcionalidad del mundo globalizado se sustenta en la rápida transmisión
de bienes, necesidades e ideas a través de una densa red de conexiones, así
como la resiliencia e inquebrantabilidad de esta red cuando transporta eventos
indeseables, como pueden ser las noticias falsas o un virus. Esta situación nos
fuerza a replantearnos cómo hemos planificado el espacio urbano. Desde la
aparición de la computación ubicua, la ciudad se ha visto transformada por
un funcionalismo tecnológicamente mediado, que sobreimpuesto por las
plataformas de un sistema global y altamente relacional, está sometiendo el
espacio a la lógica de la computación. Fruto de una investigación doctoral previa,
este texto revisa las transformaciones que han llevado a la constitución de este
espacio urbano global y tecnológicamente mediado y las analiza aplicando la
Teoría Unitaria del Espacio de Lefebvre. El objetivo de este análisis es desvelar
los múltiples problemas que conlleva este espacio Postdigital y al mismo tiempo
exponer proyectos que apuntan a posibilidades alternativas para el planeamiento
urbano.
Palabras clave: postdigital; nuevo urbanismo; computación ubicua; Lefebvre; arte
digital.

Read full text

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=885

Workshop “Interactive Art and Posthuman thought II” at Interface Cultures Program – Art University, Linz

Interface Cultures lädt zum zweitägigen Gastworkshop von Sandra Alvaro, Universitat Autònoma de Barcelona.

http://interface.ufg.ac.at/blog/sandra-alvaro/

Short intro
“Interactive Art and Posthuman thought” is a theoretical workshop aimed to introduce the students to the development of this current of thought and the entanglements between art science, computation and politics that accompanied its evolution.
The workshop consists of two sessions, one introductory theoretical and a second practice-based in which students will discuss previously facilitated texts and propose their art examples. Participation and open discussion are welcomed in both sessions.

“The System must not only be in perpetual heterogeneity, it must also be an heterogènesis”

Deleuze,Two regimes of madness : texts and interviews, 1975-1995

Abstract
The Anthropocene, the role information technologies play in society and culture, and eurocentrism conforms the subjects at the core of contemporary humanistic research and art practice, which addresses them in a rising number of developing projects, grouped under labels as eco-aesthetics, techno-ecology, art and science, speculative fiction, post-anthropocentrism, Postdigital, critical making, post-colonialism, and so on. These works share concepts, references, and a new relation of the human with its environment that denounces human exceptionalism and the traditional distinctions -between nature-culture, body-mind, time-space, sciences-humanities- that characterized Modern thought. The same critic and concepts are developing in the work of contemporary thinkers that under the influence of post-structuralist thinkers -notably Foucault and Deleuze – surpasses the traditional division of disciplines and consider the participation of complex entanglements between science, technology, humanities, art and politics in the production of the contemporaneous subjects and its environment.
The work by Haraway, Stengers, and Latour departed from science studies to encounter with a rising number of authors in the production of a philosophical thought in which science intersects with feminism ( Donna Haraway, Isabelle Stengers, Elizabeth Grosz, Elizabeth Povinelli), digital humanities (Katherine Hayles), anthropology (Anna Lowenhaupt Tsing) Sociology (Myra J Hird), economics (Jason W. Moore ), politics (Jane Bennett), post-colonialism (Simone Bignall) and Philosophy (Claire Colebrook, Rosi Braidotti). Inside this schema of thought, art appears as a transversal, postmedial and material-based research engaged in the process of worlding and with a political and ethical function.
This workshop consists of three parts: First, the introduction to the evolution of posthuman thought focusing on the influence of science (systems theory, ecology and the theory of evolution) and interactive art. Here, we will address the bibliography and main concepts of some of the already mentioned theorists. Second, the analysis and discussion of posthumanist texts related to interactive artworks. Here, we will highlight the concepts and functions attributed to art and its relationship with Deleuze’s art definition. Third, we will comment and discuss texts – from other fields than philosophy -, which had contributed to the development of the concepts and practices previously analyzed.

Teaching program (Schedule)

Workshop 1 (Friday, 11 March, from 11:00 to 16:00h)
11:00– 13:00 h. Posthuman thought:
• Systems Theory, radical theory of evolution, poststructuralism and the assemblage of humans and non-humans
• Geopower, the Inhuman and the possibility of a post-anthropocentric future
(introduction to posthumanism’s authors and concepts)
13:00 – 13:30h. (lunch break)
13:30 – 16:00 Reviewing interactive art through the comments and references of posthumanist thinkers
(Deleuze’s definition of art and its posthumanist interpretation)


Workshop 2 (Saturday, 12 March, from 11:00 to 16:00h)
11:00 – 13:00 Open discussion of previously proposed texts relating to science-fiction, aesthetics, ethics, radical epistemologies, postcolonialism, postcapitalism and the Anthropocene.
(The students will relate the proposed texts with concepts and art practices previously discussed)
13:00 -13:30h (lunch break)
13:30 – 16:00h -Open discussion continuation

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=854

Lecture at POSTSENSORIUM – RIXC Art-Science Festival 2021

PostSensorium RIXC 2021


PostSensorium festival aims to provide a platform for artistic interventions and critical discussions on the 21st-century’s virtual sensing technologies, science, and aesthetics, reconsidering the relations between the actual and virtual, organic and artificial, natural and techno-social, human and “more-than-human”…

https://festival2021.rixc.org/

Panel 4A. (AI/ECO) INTELLIGENT ECOSYSTEMS AND MORE-THAN-HUMAN CONDITIONS – 25th September

Lecture – Aesthetics of Perception, a historical approximation to inhuman vision and its ecological meaning

Aesthetics is derived from the Greek term aisthetikos, meaning “aesthetics, sensitive, sentient, about sense perception”. First considered as the critic of taste [Baumgarten, 1750] aesthetics was enmeshed in a historical narrative that imposes a distinction between the cognitive-semantic and the affective-stimulant. This paper will sketch a different narrative in which perception is linked to knowledge. In this history, art is an experimental endeavour in which media are resurfaced as constitutive of our experience and always linked to situated histories and politics. Media digital or analogue links the viewer in networks of transindivituation that go beyond their organic limits [Stiegler, 2009, Colebrook, 2014].

This history starts in Modernity with Goethe’s experiments on the perception of colour that led into the avant-garde, this introduction will link with contemporary art and New Media. The possibility of interpretation and action always relies on a complex relationship between digital and analogue, or the capacity to reduce differential complexity to already established units of recognition [Bergson, 1912]. Artworks that process data implementing interfaces and ‘intelligent’ systems whit purposes other than efficiency, control or organic live maintenance engage us in complex ecologies that go beyond our organic limits and our milieu as a given system. This creative process opens our perception to a posthuman world, Gaia evolving indifferent to us [Margulis] and into the possibility of other futures.


Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=849

Exposició: ‘Art Postmedia Nous Formats i Comunicació’ a la Biblioteca d’Humanitats de la Universitat Autònoma de Barcelona

Art Postmedia: Nous Formats i Comunicació

Aquesta exposició mostra el programa realitzat per Sandra Alvaro per l’assignatura d’Art Contemporani del Grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat Autònoma de Barcelona mitjançant una selecció dels treballs realitzats pels estudiants.

https://mirades.uab.cat/exposicions/exhibits/show/artcontemporani

L’assignatura d’Art Contemporani del grau de Comunicació Audiovisual introdueix l’alumnat en l’ecosistema de la creació contemporània, fent especial atenció a com aquest es desenvolupa en diàleg amb els nous avenços tecnològics i socials del seu temps. D’aquesta manera el programa de l’assignatura contempla els canvis socials, culturals i científic-tècnics que caracteritzen el món contemporani, per d’una banda: introduir els conceptes que han sorgit, en diferents camps de pensament, per donar-ne raó, des de el punt de vista del seu significat estètic i de l’aplicació que se’n fa a la creació artística. D’altra banda, per ensenyar els nous formats i estratègies artístiques que s’han desenvolupat des de les Avantguardes, així com la seva transformació a partir de la convergència tecnològica que es produeix a partir de l’accessibilitat als nous mitjans tecnològics i que definirà l’art Postmedia. Aquests conceptes i estratègies de creació s’introdueixen a partir de la seva apropiació artística en el tractament de temes que articulen la creació contemporània, tot reflectint les preocupacions de les noves generacions, com són: l’experiència i definició del subjecte confrontat a un món canviant i cada vegada més digitalitzat; la construcció i administració de l’entorn urbà i els afectes que aquest té sobre la vida dels individus; les crisis mediambientals que acompanyen la definició de l’Antropocè.

El que es mostra en aquesta exposició es una selecció dels treballs finals realitzats pels alumnes. Aquests treballs, més enllà de formar part del procés d’avaluació, suposen una part important de la metodologia docent. Son treballs en equip, en que es fomenta la col·laboració, el compromís en un objectiu comú i la capacitat dels alumnes per a la comunicació eficient cap a l’emergència d’una interdependència positiva. Aquest treball col·laboratiu permet als alumnes implicar-se i esdevenir part activa en una problemàtica actual del seu interès, aprofundint d’aquesta manera en els conceptes y pràctiques proposades al curs ‘mans al treball’ i mentre experimenten amb els formats i pràctiques proposats per desenvolupar la seva pròpia aportació

Llistat Obres

  • El Subjecte postmodern: Cos i identitat (breu introducció, descripció i links als treballs sobre aquest tema:
    • Manifest feminista per el s.XXI)
    • Under Argos Vigilance,
    • El tren del soroll
  • Estètica i pràctiques artístiques a l’entorn urbà (breu introducció, descripció i links als treballs d’aquest tema:
    • performArt
    • Color sobre gris
    • Arquitectura hostil
    •  L’odissea d’una dona qualsevol,
    • La ciutat connectada
  • Art i ciència en un món global: Antropocè i crisis climàtica (breu introducció, descripció i links als treballs d’aquest tema:
    • Alerta Plastificada

Crédits:

Comissària:

  • Sandra Álvaro Sánchez (Departament d’ Art i Musicologia – UAB)

Disseny i Muntatge de l’exposició virtual :

  • Sandra Álvaro Sánchez
  • Cristina Navarro Sánchez (Biblioteca d’Humanitats – UAB)

Textos i disseny de capçalera: Sandra Álvaro Sánchez

Imatges de les obres exposades: dels seus respectius autors

Permanent link to this article: https://enlaciutat.es/wordpress/?p=832